Mar 9, 2011

Ilmu is cahaya.


 Letihnya..
 kenapa dia banyak masa senggang, kenapa saya sibuk je...
 sudah sebulan menjawab kertas ujian. Letih tidak cukup tidur, masih tidak berbayar lagi.

Kenapa dia banyak masa terluang, kenapa saya tidak..
seronok jadi sesusia ini tetapi seronok seperti kehidupan mereka.. tetapi, saya tidak mahu sekadar hidup untuk memenuhi keperluan manusia biasa je.. otak saya tidak akan semudah itu membiarkan ia berlalu.

Kenapa dia banyak masa terbuang, kenapa saya tidak ada banyak ruang..
tiap-tiap kelebihan yang ada, pasti ada tanggungjawab besar yang menanti kelak. Hari ini saya ingat-ingat lupa, kadangkala buat-buat ingat, kadang-kadang terpaksa menghafal, kadang-kadang demam kerana terlebih. Tetapi tidak mengapa, ilmu itu cahaya. Menerangi kegelapan malam.


 Jadikanlah umur ibarat wang yang diberikan kepadamu sekiranya engkau tidak suka apa yang engkau belanjakan hilang begitu sahaja, maka hendaklah engkau tidak menghabiskan umur engkau dengan sia-sia.- Dipetik daripada kata-kata hikmah Saidina Ali.

2 comments:

Unknown said...

aduh letih nk habaq kt hampa semua! maghrib pon still kat lab. lg nie.. alamatnya solat jemaah kt sni la.. huhu btul tu, minggu dpn dan minggu2 mndatang pon makin sesak..tahniah bro.. hidup medical lab. scientist(MLS), UiTM P.Alam!!!

ridoma said...

insyaAllah..