Mar 13, 2012

ayah caring


 Alhamdulilah indah nian sepetang lelangit asar. Peliknya ketika di surau, aku terasa begitu asing di bumi sendiri. Kebiasaanya ala apalah sangat, Sungai Chua tempat tumpahnya darah ku !

 Kali ini, aku seperti berada di dunia yang sudah tua. Aku pandang saf pertama, kiri dan kanan, rata-rata orang yang sudah berumur. Jarang sekali aku lihat anak-anak muda, miskipun musim cuti sekolah sudah tiba.

 Hanya beberapa kerat anak-anak muda, termasuklah aku. Sayang jika anak-anak muda yang bertenaga ramai. Namun yang hadir ke masjid tidak seramai orang-orang tua. Malu.

 Ada juga yang berilmu, tahu serba sedikit ilmu agama. Rupa-rupanya, makin pandai makin sombong menjejakkan kaki ke masjid. Aku mendoakan agar mereka dibukakan hatinya untuk melawat rumah Allah ini.

 Hari ini aku berpuasa, kebetulan kepalaku sedikit pening dan lemah. Mungkin lack of sugar due to excessive of exercise di Gym semalam.

 Kelihatan beberapa orang kanak-kanak di hadapan aku sedang seronok bersembang sambil mengayuh basikal. Masing-masing melintas di hadapan aku yang sedang menuju ke arah kereta untuk pulang. 

 Salah seorang rakanya bertanya, " Wei kejap lagi kita jumpa di Cyber Cafe ya ?"

 " Ala tengoklah dulu.. lau ayah aku baik tak apa, boleh la aku pergi. Ini tidak, dia terlalu caring pasal aku." 

 " Haha.." aku terus tergelak mendengar jawapannya.

 Lucu sungguh jawapannya sehingga membuat aku tersenyum panjang sampai ke rumah. Hilang rasa pening di kepala aku. Kreatif budak-budak ini.


 Percayalah, dalam kerisauan mereka akan ibu bapanya yang 'Caring terlebih', mereka tetap akan ke Cyber Cafe dengan apa cara sekalipun. Mengalahkan orang dewasa berbicara.

No comments: