Aug 6, 2013

VW Beetle saya untuk raya

1.3 Boxing engine

Sebelum siap-siap ke kelas, saya sempat menjenguk menerusi tingkap merenung jauh ke arah VW Beetle-ku yang sudah tiga hari tidak digunakan. Terasa bersalah meningalkanya sendirian. 

Mana mungkin semudah itu saya melupakan jasanya, setelah memandu Rusa (alternatif) yang baru sahaja dibaiki enjinnya. Kini keadaanya lebih mantap dan selesa. Bezanya, ia sedikit tinggi berbanding VW dan ini menambah keyakinan saya sewaktu memandu atau semasa tersangkut kesesakan di jalan raya.

 "Abah, orang ingat nak hantar VW pergi repair-lah. Berapa ek agak-agak harganya ?" abah terdiam seketika. Sebab abah terlebih dahulu telah membelanjakan jumlah wang yang banyak untuk membaiki semula Rusa baru-baru ini.

 Mungkin pada sangkaan abah, saya akan memintanya menanggung kos membaiki kereta sekali lagi. Namun jawapan saya kepada abah, tidak sama sekali. Saya serba salah. Niat di hati mahu menyimpan wang biasiswa untuk tujuan nikah. Berbulan-bulan lamanya jumlahnya saya kekalkan dalam akaun simpanan.

 Walaubagaimanapun demi keselesaan saya dengan VW, tidak salah jika 1/3 dari jumlah biasiswa  tersebut dibelanjakan. Saya pasrah. Mungkin inilah takdirnya. Mak juga sentiasa menasihati agar sentiasa berlapang dada dan terbuka.

 Katanya wang mudah didapati. Usah risau jika mahu dimurahkan rezeki. Kuncinya, sentiasa menjaga hubungan dengan Allah dan sesama manusia. Semoga VW-ku sihat, ceria dan laju semula di bulan Syawal nanti.






No comments: